Nieuwe jaar

Door: ingart57

14 Jan 2013

Categorie: Geen categorie

1 reactie

De kerstvakantie hebben we achter de rug. Voor iedereen (geen idee of het nog mag) een gelukkig en succesvol 2013.

We zijn afgelopen donderdag begonnen met onze nieuwe techniek VILTEN. Heb dit nog nooit gedaan, als het even kon (en dit was altijd het geval) ging ik hier met een grote boog omheen. Donderdag moest ik eraan geloven. Met inpakken van de materialen die ik moest meenemen stond ik versteld hoeveel wol ik eigenlijk in een lade had liggen. Een aantal jaren (begin van de hype) had ik namelijk een punchmachine gekocht. Overal waar ik dus lont wol tegenkwam in allerhande kleuren kocht ik die voor de punchmachine. 

Nadat deze machine al 2 jaar ongebruikt in de kast stond heb ik hem verkocht, maar om nu te vilten (proefjes maken) komt dit wel heel goed van pas.

Als beginneling heb ik natuurlijk veel te veel wol gebruikt, zodat het vilten langer duurt dan als de laagjes wol dunner zijn.We beginnen met een rechthoekig stuk (A4), zodat we als we klaar zijn en het droog is kunnen berekenen hoeveel % krimp je hebt.

Spring gelijk ook maar in het diepe, een vorm maken. Begrijp er in het begin niets van, maar geen slecht resultaat voor de eerste keerAfbeeldingDit is het begin, het zal nog meer krimpen.

Afbeelding

Zaterdag ben ik verder gegaan met proefjes. Het invilten van stukjes stof, belangrijk is dat je stof kiest met openingen in het weefsel, zoals  kant, gaas. De wol moet door de openingen kunnen gaan bij het invilten. De stukken worden separaat met noppenfolie in de wol gewreven zoals op de foto te zien is. Afbeelding

AfbeeldingHet rechter lapje vilt is de wol die we met het ” regenboog verven ” hadden geverfd. Het linker lapje vilt zie je dat linksboven de polyester organza te dicht is geweefd, de wol komt er erg moeilijk of nauwelijks doorheen.

Afbeelding

Eén reactie op “Nieuwe jaar”

  1. Als je de smaak eenmaal te pakken hebt, komt de rest vanzelf.


Geef een reactie

